Expectativas acadêmicas de estudantes nos primeiros anos do Ensino Superior

Journal article


Authors / Editors


Research Areas


Publication Details

Author list: Araújo, A. M.
Publisher: Fundacao Getulio Varagas (FGV) / Universidade Federal do Rio de Janeiro
Publication year: 2018
Journal: Arquivos Brasileiros de Psicologia (1809-5267)
Volume number: 70
Issue number: 1
Start page: 206
End page: 223
Number of pages: 18
ISSN: 1809-5267
Languages: Portuguese-Portugal (PT-PT)


Abstract

Este trabalho analisa expectativas acadêmicas de universitários ao
ingressar no Ensino Superior. Participaram do estudo 205 estudantes do
primeiro e segundo ano do Ensino Superior. Os participantes responderam a
um questionário sobre expectativas pessoais, relações interpessoais,
expectativas acerca do curso, carreira, instituição de ensino e um
questionário de dados sociodemográficos. Os dados foram

submetidos a análises qualitativas, com recurso a análise de conteúdo.
Os alunos descrevem suas expectativas em direção ao mercado de trabalho e
aos ganhos pessoais e profissionais resultantes do fato de cursarem o
Ensino Superior. Esses resultados reiteram estudos anteriores, indicando
que alunos do primeiro ano apresentam altas expectativas em relação ao
Ensino Superior. Discutem-se as implicações dos resultados para novas
pesquisas e intervenções com universitários, especialmente

aqueles com dificuldades de adaptação acadêmica.
This study analyzed
students’ expectations in the transition to Higher Education.
Participants were 205 students of the first and second year, enrolled in
public and private Higher Education institutions. Students answered an
open questionnaire composed of five questions about personal
expectations, interpersonal relationships, expectations about the
undergraduate program and career development, the institution where

they were enrolled, and a social-demographic questionnaire. Content
analysis was performed to analyze data. Students described their own
expectations regarding the job market, and personal and occupational
benefits from studying in Higher Education.

These results support previous studies that have suggested that
first-year students present high expectations about higher education. We
discuss the implications of the results in future researches and
intervention with students, especially the ones with difficulties in
academic adaptation.
Este trabajo analiza expectativas académicas de
universitarios al ingresar en la Enseñanza Superior. Participaron del
estudio 205 estudiantes del primer y segundo año de la Enseñanza
Superior. Los participantes respondieron a un cuestionario sobre
expectativas personales, recursos personales, relaciones interpersonal,
expectativas acerca del curso, carrera, institución educativa y un
cuestionario de datos sociodemográficos.

Los datos se sometieron a análisis cualitativos, utilizando el análisis
de contenido. Los estudiantes describen sus expectativas hacia el
mercado de trabajo y a las ganancias personales y profesionales
resultantes hecho de cursar la Enseñanza Superior. Estos resultados
reiteran estudios anteriores indicando que alumnos del primer arimer
aonales, recursos personales, las relaciones interpersonales, Se
discuten las implicaciones de los resultados para nuevas investigaciones
e intervenciones con universitarios, especialmente aquellos con
dificultades de adaptación académica.


Keywords

No matching items found.


Documents

No matching items found.

Last updated on 2019-13-08 at 00:46